Menu

Jak začít s meditací

K tomu, abyste mohli meditovat, nepotřebujete nic speciálního. Stačí chuť začít, chvíle klidu a pohodlné místo, kde se usadíte. Meditace je jako běh nebo jiný vytrvalostní sport, vyžaduje odhodlání a disciplínu. Každý den si dopřejte alespoň pár minut, kdy zavřete oči a necháte své myšlenky a vnitřní svět plynout.

 

Co je meditace

Za meditaci se označují různé techniky na prohlubování soustředění. Jejich společným cílem je většinou změna stavu mysli. Meditační techniky jsou součástí mnohých náboženských systémů a filozofických učení, mezi které patří například buddhismus, hinduismus, ale i islámský súfismus.

Proč chcete meditovat

Než začnete s meditací, odpovězte si na otázku, proč chcete meditovat. Chcete se zbavit stresu? Zklidnit se? Udělat si hezkou chvilku jen pro sebe nebo nahlédnout hlouběji do svého nitra? Ať tak, či onak, upřímná odpověď vás bude motivovat k pravidelnému praktikování.

Jak se připravit na meditaci ve 4 krocích

  1. Najděte si místo, kde se cítíte příjemně. Může to být křeslo v obýváku, tichý kout na zahradě, posezení na balkoně, ale i pařez v lese.
  2. Vyhraďte si čas. Nemusí to být hodiny, na začátku stačí 2 až 5 minut. Abyste nemuseli uvažovat nad tím, jak dlouho už meditujete a kolik času vám ještě zbývá, nastavte si zvukové upozornění na mobilu. Ideální čas je těsně po probuzení nebo před spaním. Pokud vám to nevyhovuje, zařaďte meditaci kdykoli během dne.
  3. Pohodlně se oblečte. Když vás někde něco tlačí nebo odírá a vy se necítíte příjemně, jen těžko se uvolníte a oprostíte se od nepříjemných pocitů. Ideální je volné a vzdušné oblečení.
  4. S navozením příjemné atmosféry vám pomůže meditační hudba a vonné tyčinky. Meditovat samozřejmě můžete i bez toho, ale mnoha lidem pomáhá určitá příprava a rituálnost meditace.

Jestli vás myšlenka voňavé meditace zaujala, přečtěte si, jak vybrat vonnou tyčinku k meditaci. 

Jak meditovat

Když už jste připraveni, pohodlně se usaďte tak, ať máte páteř ve vzpřímené poloze. V posedu, jaký si vyberete, se musíte cítit příjemně, abyste v něm bez problémů vydrželi, aniž by vás to někde nepříjemně táhlo, odkrvovaly se vám nohy a podobně. Pokud si nenajdete vhodnou pozici vsedě, lehněte si na záda, ale pozor, abyste při tom všem uvolňování neusnuli, jestli to tedy není váš cíl.

Pak přivřete nebo zavřete oči a soustřeďte se na svůj dech. Vnímejte vzduch, který proudí dovnitř a zase ven. Je normální, že se vám na mysl neustále derou myšlenky na minulost a na budoucnost, ale vaším cílem je soustředění na přítomnost. Vzpomínky, obavy, touhy a emoce, které se vynořují, nechejte volně plynout, nevěnujte jim žádnou pozornost. Pokud se objeví, zaměřte svou pozornost na dýchání a na své tělo.

Základem úspěchu je pravidelnost

Nikdo se nenaučí meditovat přes noc. Chce to cvik. Pokud to s meditací myslíte vážně, věnujte se jí pravidelně. Nejlépe každý den. Kromě meditace můžete ke zklidnění a harmonizaci těla a duše vyzkoušet také cvičení Tai Chi.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Více informací