Menu

Jak meditací dosáhnout vnitřní rovnováhy?

Meditace je oblíbená forma relaxace napříč celým světem. Uvolnit svou mysl i tělo vyžaduje ale určitý kumšt. Tak hurá pro pohodlné oblečení a podložku na sezení. Cesta k vnitřní rovnováze právě začíná!

Než se ale pustíme do praxe, povíme si něco o meditaci obecně. Meditováním se snažíme poznat svou vlastní podstatu a lépe porozumět sám sobě. Cílem je uklidnit svou mysl, oprostit se od okolního světa a zaměřit se jen a jen sebe. Snažíme se do svého života přivést radost, klid a mír. A pro koho je meditace určená? Pro všechny! Meditovat mohou děti, dospívající, dospělí i starší lidé.

Meditace pro začátečníky: Jak na to?

Žádný instantní návod, jak na meditaci, bohužel neexistuje. Než se dostanete do pravého stavu meditace, bude to stát hodně úsilí. Chce to trpělivost, zkoušet, zkoušet a zkoušet.

Přesto vám můžeme dát pár tipů do začátku. Hned ze startu se pohodlně usaďte, uvolněte a uklidněte se. Je jedno do jaké polohy se usadíte, klidně si i lehněte na záda do pozice mrtvoly – leh na zádech s mírně rozkročenými nohami a nataženýma rukama s dlaněmi směřujícími nahoru. Vyvíjejte vědomé úsilí a snažte se o vymanit ze své mysli rušivé myšlenky, touhy a emoce.

Můžete zkusit vyvětrat místnost nebo si sednout do jiné části bytu. I to může mít na vaše rozpoložení vliv.

venkovní meditace

A co hudba? Většina lidí medituje v tichosti. To ovšem neznamená, že si nesmíte pustit relaxační hudbu. Jen dávejte pozor, aby vás melodie neodvedla od soustředění na své nitro k úplně jiným myšlenkám. Na navození atmosféry můžete vyzkoušet i tradiční hudební nástroje používané tibetskými mnichy nebo šamany. To stejné platí i o vůních – vonných tyčinkách, vykuřovadlech, aromalampách apod. Některé vůně mohou pomoci stav rychleji navodit, jiné mohou působit rušivě. Volte tedy s rozvahou a dejte na svůj instinkt.

Procvičujte si koncentraci

Meditace je založená na koncentraci neboli soustředění pozornosti. Abyste se ponořili do meditace a dosáhli toho pravého uvolnění, procvičujte svou koncentraci. Jednoduše se snažte soustředit na jednu konkrétní věc či osobu. Začít můžete tradičním cílením pozornosti na jeden konkrétní bod. Začátečníkům doporučujeme udělat na bílé zdi černý bod v úrovni očí a stoupnout si čelem k němu. Dívejte se na něj, vnímejte ho a snažte se s ním propojit.

Dalším typem cvičení je koncentrace na tlukot vlastního srdce.

meditace doma

 

Meditace před spaním, nebo ráno? Kdy je vhodný čas?

Oba časy jsou pro meditaci jako stvořené. Ale jeden je na tom o trochu lépe… ráno! Svět se probouzí, je plný nové energie, otevřený všem možnostem. Stejně tak i vy, vaše srdce a vnitřní energie. Jste uvolnění, odpočatí a připraveni na vše, co si pro vás vesmír připravil.

Přes den bývá svět hektický, uspěchaný, divoký. K večeru se naopak vše opět uklidňuje, připravuje ke spánku a stres nasbíraný v průběhu dne postupně opadává. Pokud vám tedy vyhovuje meditace před spaním ve večerních hodinách, nemusíte se toho vůbec bát.

Nejdůležitější ze všeho je stálost a pevný čas. Zapojte meditaci do své každodenní rutiny a začínejte s ní vždy ve stejnou dobu. Jak si vaše tělo navykne na pravidelnou práci s energií a koncentrací, budete každým dnem o něco lepší.

 

Vydáno: 19. 1. 2018

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Více informací