Menu

Meditací proti stresu

Určitě znáte ten pocit, kdy máte přeplněnou hlavu a potřebujete vypnout. Problémy se začínají nabalovat, tlak stoupá a vy byste nejraději utekli někam daleko a zapomněli na všechny problémy. Do stresu se dnes dostanete snadno, ale uvolnit se v napjaté situaci není vždy jednoduché a právě s tím vám pomůže meditace.

Vážně stačí jen meditovat?

Meditace přináší tělu i psychice uvolnění. Pravidelné meditování dokáže váš mozek přeprogramovat tak, že vás jen tak něco nevykolejí. Abyste účinky meditování pochopili ještě lépe, přečtěte si, co to ten stres vlastně je a jak s ním meditace bojuje.

Co je to stres

Stres je hlavně psychickou záležitostí. Vychází z hlavy, ale projevuje se negativně i na těle. Jak moc bude na fyzickou schránku působit, záleží na tom, jak ho dokážete zpracovat a jak si ho připustíme k tělu. Pokud stres nezvládnete, projeví se:

  • únavou,
  • podrážděností,
  • bolestmi hlavy,
  • napětím ve svalech a celkově po celém těle,
  • celou řadou zdravotních problémů.

Klasicky na stresové situace reagujete „stresovou reakcí“. Meditace vám pomůže s jejím zpracováním. Díky ní budete ve vytížených chvílích uvolněnější a zareagujete „relaxační reakcí“. Kouzlo meditace spočívá v tom, že snížíte tlak, srdeční frekvenci a spotřebu kyslíku.

Co je to meditace

Meditace pomůže především těm, kteří mají uspěchaný život a potřebují se na chvilku zastavit, hodit starosti za hlavu a uklidnit tělo i mysl. Pravidelným praktikováním se uvolníte a lépe zvládnete i náročná období. Oblíbenou alternativou klasické meditace je cvičení Tai Chi, které se zaměřuje na zklidnění a soustředění během provádění sestavy.

Myšlenky během meditace nehrají žádnou roli. Prostě je necháváte volně plynout a nezastavujete se u nich. Pravidelným meditováním se dokonce můžete zbavit i fyzické bolesti. Přečtěte si, jak začít s meditací. 

Účinky meditace

Kromě toho, že nám meditace pomáhá s celkovým uvolněním, dokáže také výrazně zlepšit náš život:

  • pomáhá lépe zvládat stresové situace
  • chrání nás proti duševním nemocem
  • zlepšuje spánek
  • jsme odolnější při boji s napětím a úzkostmi
  • lépe zvládáme své emoce
  • otevírá cestu kreativním myšlenkám
  • posiluje pozornost a soustředění
  • poroste naše sebevědomí

Jak meditovat

Meditaci se nejlépe naučíme pod vedením zkušeného lektora. Ne každý ale máme prostor a čas docházet na kurzy. Naučit se jí zvládne každý, stačí dodržovat základní pravidla.

  1. Nejdříve si najdeme klidné místo a vyhradíme si čas, kdy nás nikdo nebude vyrušovat. Nezapomeneme ani na pohodlné oblečení. Je důležité, aby nás nikde nic netlačilo ani neškrtilo.
  2. Než začneme, pořádně se protáhneme. Uvolní se nám tím svaly a meditace půjde lépe.
  3. Pohodlně se usadíme a zavřeme oči. Nemusíme nutně dodržovat pozici lotosového květu. Jde o to, aby se nám příjemně sedělo a nerušily nás otlačeniny nebo brnící prsty.
  4. Během meditace se snažíme nevnímat proudící myšlenky. Pomáhá soustředění na jednu konkrétní věc, například sledování našeho dechu. Zároveň ale myšlenky úplně neignorujeme. Meditování otevírá kreativní kanály, které mohou přinést skvělé nápady.

Na návrat do reality nespěcháme. Oči otevíráme pomalu a opatrně, rychlý přechod z jednoho světa do druhého by mohl být pro náš organismus šok a meditace by nemusela mít takové účinky, jaké jsme očekávali.

Pokud se nám ze začátku nedaří udržet v meditativním stavu příliš dlouho, nezoufejme. Chce to jen cvik, v prvních fázích je i pětiminutová meditace úspěch.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Více informací