Menu

Najděte si svůj způsob meditace

Tak jako existují miliardy lidí a biliony problémů, které potřebují řešit, existuje nespočet druhů a způsobů meditace. Jak se ale neztratit v množství rad a najít způsob meditace, který vám bude vyhovovat a skutečně vám pomůže? Přečtěte si, jakými způsoby docílit vnitřní rovnováhy, a zamyslete se nad tím, který z nich bude odpovídat potřebám vašeho vnitřního já.

Co potřebujete meditací vyřešit?

Meditací se budete obracet k samotné podstatě své osobnosti, a proto si nejdříve položte otázky „Co od meditace čekám? S čím mi pomůže?“ Pravděpodobně budete chtít meditací zmírnit stres a uvolnit se. Meditace vám však může pomoci i se stavy úzkosti, depresemi či fyzickými bolestmi.

Buďte k sobě upřímní a odstartujte meditaci otázkou. Zhluboka se nadechněte a jako nejbližší přítel se zeptejte sami sebe, co vás doopravdy trápí.

Existuje správný způsob meditace?

Ten, kdo si myslí, že vynalezl jediný správný a nejlepší způsob meditace, nepochopil její podstatu a smysl. Každý člověk je individuální tak jako jeho potřeby. Není vyroben v továrně a dodáván s univerzálním nastavením. Stejně tak jej nelze úplně resetovat a jedním tlačítkem smazat všechny nedostatky.

Zapojte do meditace všechny smysly

Abyste dosáhli klidu mysli a duše, najděte si pro meditaci klidné místo, kde vás nebude nic vyrušovat. Nepotřebujete k tomu odjet na opuštěný ostrov nebo hodiny bloumat po lesích. Meditovat můžete i doma. Aby byla meditace účinná, zaměřte se na své smysly.

Sluch

Nerušeně se soustřeďte na svůj vnitřní hlas. Nenechte se rušit hlasy lidí, zvuky aut a podobně. Úplné ticho ale taky nepotřebujete, takže si meditaci můžete zpříjemnit relaxační hudbou, která zklidní vaše myšlenky a tím prohloubí účinek relaxace.

Hmat

I taková věc, jako materiál toho, na čem při meditaci sedíte, nebo oblečení, které máte na sobě, zásadně ovlivňuje průběh a účinnost meditace. Pro meditaci, díky které dosáhnete uvolnění, zvolte pohodlné oblečení, které nikde neškrtí a netlačí.

Čich

Nezapomeňte si už předem navodit patřičnou atmosféru. Zapalte vonnou tyčinku a její vůni nechte chvíli rozvinout. Vyberte si vůni, která ve vás vyvolá příjemné pocity.

Zrak

I když možná budete mít při meditaci oči zavřené, nepodceňujte sílu vědomí. Stejně jako by vás rušil hluk z ulice, bude vás rušit nepořádek v místnosti. Jestli se chystáte pravidelně meditovat doma, vytvořte si koutek určený k relaxaci. Stylové dekorace vašemu interiéru dodají orientální nádech.

Naučte se meditovat

Propojte svou imaginaci se skutečností

Vyčlenili jste si čas, pohodlně se oblékli, zapálili jste tyčinku a bytem vám zní relaxační hudba. Co teď? Záleží na tom, zda jste schopni se zklidnit pouze při statické meditaci, nebo naopak své myšlenky dokážete nechat odplynout jedině při pohybu. Vyzkoušet samozřejmě můžete obojí a teprve poté se rozhodnout, v čem budete pokračovat.

Meditace pohybem

Někdo rád cvičí pomalou jógu, někdo jiný zase rád kreslí, čímž spojuje pohyb těla s rozvojem imaginace, která odvádí nepříjemné myšlenky.

Klasická meditace

Pokud víte, že potřebujete úplně vypnout, vyzkoušejte klasickou meditaci. Jedním z účinných způsobů meditace je tzv. meditace všímavosti (mindfulness meditation), kdy se naprosto soustředíte například na svůj dech nebo tlukot srdce. Monotónní pravidelnost obou procesů vás zklidní. Můžete také doslova civět do zdi a nechat své myšlenky volně odplynout. Zůstanete tak spojeni s přítomností, přestože se vaše mysl bude vznášet.

Meditace milující laskavosti

Jiným způsobem meditace je tradiční buddhistická meditace milující laskavosti (mettá meditace). Pracuje s vyvoláním pocitu štěstí a lásky. Veškerou svou pozornost koncentrujte na okamžik štěstí, který jste zažili nebo byste zažít chtěli. Hormony štěstí začnou pracovat na plné obrátky a je možné, že si tím štěstí i přivoláte. Stejně tak můžete tuto energii posílat svým blízkým.

Transcendentální meditace

Vyzkoušet můžete také transcendentální meditaci, která je založena na zklidnění mysli při monotónním opakování věty nebo fráze, která ve vás vyvolává příjemné pocity. Asi 20 až 30 minut se soustřeďte pouze na to, co říkáte a vaše myšlenky nechte přijít a zase odejít.

Jaký způsob si tedy vybrat?

Zkuste si sami sebe představit u všech zmíněných způsobů meditací. Posuďte, který z nich je vám na první pohled blízký, u kterého už teď tušíte, že se budete cítit dobře a přirozeně. Stejně to funguje i obráceně – uvědomte si, jestli ve vás některá představa vyvolala negativní reakci a nenechte se jí dál zatěžovat. Stres potřebujete odbourat, ne si další přidělávat. Nikam sami sebe netlačte, naopak se pokuste naslouchat tomu, po čem vaše tělo a mysl volá.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Více informací