Menu

Tai Chi – cvičení pro vyrovnaný život

Čínské bojové umění Tai Chi zlepšuje naší fyzickou a psychickou pohodu. Dostává tělo do rovnováhy a zvyšuje kvalitu životní úrovně. V Číně cvičí obyvatelé Tai Chi prakticky každý den. Svůj rituál předali i dalším zemím a cvičení se tak stalo známé po celém světě. Poznejte historii a význam Tai Chi.

Historie Tai Chi

Tai Chi vychází ze starodávného taoistického cvičení. Můžeme si ho spojit se dvěma významnými jmény:

  • Mistr Lao-c’ – duchovní otec, mistr a zakladatel taoismu
  • Čang San-feng – tvůrce taoistického cvičebního systému

Dnes se taoistická cvičení pohybují na laické úrovni, která má ke skutečnému Tai-chi daleko. Dříve ho cvičili mniši v chrámech, a když pak sestoupili do vesnic, začali ho učit i obyčejné vesničany. Rozvoji a oblibě Tai Chi napomohl ve velké míře i zákaz zbraní. Obyvatelé se chtěli umět bránit zlodějům a lupičům, a znalost bojového umění se jim tak hodila.

Postupem času se Tai Chi rozšířilo i do ostatních zemí, a dnes se cvičí po celém světě.

Co je Tai Chi?

Nejčastěji se při cvičení Tai Chi setkáváme se sestavou 24 cviků. Základ zůstává všude stejný, liší se především provedením. Největší vliv má duchovní úroveň cvičícího. Laik, který nemá ponětí, o co doopravdy jde a cvičí hlavně pro zdraví a psychickou pohodu, bude provádět cviky jinak než mistři, kteří v Tai Chi hledají hluboký duševní význam.

Při cvičení si každý vybírá způsob, jaký mu nejvíce vyhovuje. Důležité je, aby byl každý vnitřně spokojený a vyrovnaný po všech stránkách. Tai Chi není jen fyzické cvičení, ale i vědomí trénink mysli a centrální nervové soustavy.

Sestava 24 cviků není jediná, která existuje. Najdeme i jednodušší šestnáctky nebo osmičky, které si vybírají cvičenci, když s Tai Chi začínají. Pokročilejší pak můžou sáhnout i po sestavě 42 cviků s mečem. Ty se hodně objevují na soutěžích a turnajích.

Tai chi

Jaký význam má Tai Chi?

Bojové umění Tai Chi uvolňuje proudění energie. Při cvičení pracujeme s vitální energií, ať chceme nebo ne. Pozitivně tak působí na krevní oběh a uvolňuje celkové napětí. Nemalý vliv má i na fyzické zdraví:

  • Jako prevence onemocnění
  • Zlepšení srdeční a dechové funkce
  • Pokles hladiny cholesterolu
  • Zlepšení mozkové činnosti a paměti
  • Správná činnost svalů a kloubů

U Tai Chi je důležitá hlavně psychika než fyzické cvičení. Někdo může cítit vnitřní změnu už jen při samotné myšlence na cvičení.

Styly Tai Chi

Cvičení Tai Chi má několik různých stylů. Liší se v pohybech, postoji a tempu:

  • Čchen – kombinuje vlnící se a výbušné prvky s výrazným pohybem boků, cvičíme v nízkém postoji, má nepravidelné tempo – střídání rychlého a pomalého
  • Jang – vyjadřuje přirozený půvab, vzpřímené a nenucené postoje, plynulé, pomalé a dotažené pohyby
  • Wu – vzájemná provázanost, postoj s vyšším náklonem trupu vpřed, kombinace svižných a plynulých pohybů, kombinace Čchenu a Jangu
  • Wuu – krátké nápřahy a vyšší postoj, jednoduché a rychlé pohyby, pravidelné a plynulé tempo, zaměření na protivníkovu sílu
  • Sun – změny rytmu, lehký krok, vyšší postoj, rychlejší a pomalejší akce

Čínské bojové umění Tai Chi se zaměřuje především na duševní sílu člověka. Poslouží ale i při sebeobraně a zlepšení životního stylu. Cvičením Tai Chi si zlepšujeme fyzické i psychické zdraví.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Více informací